Een paar jaar na zijn start haalde Ton Goedmakers zijn eerste grote klant binnen: de toenmalige Staatsmijnen, het tegenwoordige DSM. DSM werd een heel grote klant en droeg bij aan de regionale groei van Hago. Vandaag de dag – na 75 jaar – is Hago er nog steeds actief. Na DSM volgden de Vroedvrouwenschool en de Limburgse Trammaatschappij. In 1950 werd Philips met twaalf vestigingen klant en groeide Hago uit tot een landelijk opererend schoonmaakbedrijf. Het Eindhovense Diaconessenziekenhuis werd in 1966 de eerste grote klant in de zorg en het jaar erop werd de eerste dochter, Hago Zorg, geboren.

Meest veelzijdige schoonmaakbedrijf van Nederland
Inmiddels is Hago het meest veelzijdige schoonmaakbedrijf van Nederland. De dienstverlening is gesegmenteerd in een keur aan bedrijven: Hago Zorg, Hago Food & Industry, Hago Airport Services, Hago Onderwijs, Hago Offices, Hago Next en Hago Rail Services. Hago is onder meer verantwoordelijk voor de schoonmaak op Schiphol, met ruim 63 miljoen reizigers per jaar en voor de schoonmaak van alle 3.000 treinstellen van NS die in Nederland rondrijden. Het bedrijf boekte in 2017 een omzet van 350 miljoen euro. Michel Möller, algemeen directeur van Hago Nederland zegt hierover: “We brengen focus aan op deze segmenten en gaan daarin continu op zoek naar hoe het anders en vooral beter kan.”

Onlangs werd Hago door MT1000 gewaardeerd als beste schoonmaakbedrijf van Nederland. Een pluim voor alle collega’s die keer op keer het verschil maken. “We zijn begonnen als familiebedrijf en zijn dat altijd gebleven. Met hart voor onze mensen. Betrokken medewerkers die zich dagelijks inzetten voor onze klanten. Daarom gaan we Hago 75 jaar ook vieren met al onze medewerkers en hun gezinnen tijdens het Hago Family Festival later dit jaar. Daar gaan we samen een fantastisch feest van maken”, aldus Ronald Goedmakers, CEO van Vebego.  

Blijven(d) innoveren
Het familiebedrijf weet na 75 jaar ervaring als geen ander wat nodig is om schoon te maken én schoon te houden. Dat gaat veel verder dan (technisch) goed schoonmaken. Möller: “Je moet voortdurend innoveren. Opdrachtgevers verwachten steeds meer. Met alleen een goed product en standaardservice red je het niet. Onze klanten verwachten persoonlijke dienstverlening van professionele medewerkers die goed luisteren en zich sterk maken om hen ook echt van dienst te zijn. En dat kan alleen als je de taal van de klant spreekt. Als je weet welke technologieën voorhanden zijn en welke in opkomst. Als je in staat bent trends en analyses te vertalen in het voordeel van de opdrachtgever.” Hago heeft zich in de recente jaren ontwikkeld tot een belangrijke innovator van de schoonmaak in Nederland, met Hago Next en onder meer data driven schoonmaak. Hago Next speelt met haar dienstverlening in op data als bezettingsgraad, weersomstandigheden en real-time verkeersinformatie. Waarmee zij de schoonmaakbeleving verder optimaliseert en dag in, dag uit bijdraagt aan een schoon Nederland.

Een schoon Nederland
Hago zorgt voor een schoon Nederland. Schone ziekenhuizen, schone treinen, een schoon vliegveld, schone kantoren, schone fabrieken, schone scholen en universiteiten. “Elke dag zijn wij in touw om een bijdrage te leveren aan een schoon Nederland. En spelen daarmee een rol in het leven van bijna alle Nederlanders op vele, vaak bijzondere, momenten in het leven. Een rol die we koesteren. En daarom gaan we in gesprek met onze klanten en medewerkers over hoe het nog schoner kan. En wat voor effect dat heeft op de arbeidsproductiviteit, ziekteverzuim en beleving.”

Ter ere van haar 75-jarige jubileum komt Hago later dit jaar met een jubileumactie die het belang van schoon laat zien en een cadeau aan Nederland is.